Renovering af remiseområde og drejeskive er sponsoreret af Realdanica
Historie,  Oplevelse

Sydjyllands Veterantog

Sydjyllands Veterantog klub holdt åbenthus i forbindelse med færdiggørelse af renovering af remise område og drejeskive. Vi var så heldige at få en invitation af Realdanica, der også havde sponsoreret denne renovering.

Dagens program var rundvisning i remise området, værksted med videre. Værterne var de hammerdygtige medlemmer af Sydjyllands Veterantog klub. Hvis man ønsker at snakke med rigtige tognørder, så er det her man skal opsøge dem. Man kan godt se i området, bygningerne og ikke mindst togene står i tiptop stand i dag. Under rundvisningen kan man også se, at værkstedet ikke er et helt almindeligt bilværksted, fastnøgler og andet isenkram bevidnede at det er svært gods der arbejdes med. Jeg har aldrig set så store skruenøgler før.

En del af dagens program, var en tur med damplokomotivet TKVJ 12 som klubben købte tilbage i 1968. Men det var først i 2012 at toget færdig renoveret og klubben begynde at køre med den igen. TKVJ 12 er en ældre dame fra 1916 og vægten lyder på hele 54,5 tons.

Selv tøjet klubbens mange medlemmer benytter denne dag var fra gamle dage og vi fik mange historier fra den tid. En helt igennem forrygende dag, så har du mulighed for at se anlægget eller køre med toget, så gør det endelig.

Alle arrangementer bliver slået op på deres hjemmeside:

>> Klik her: www.sjvt.dk

Renovering af remiseområde og drejeskive er sponsoreret af Realdanica

Hvad omfatter projektet?

Et stort areal øst for Lunderskov station er klubbens hjemsted og her vi mødte ind på dagen.

Formålet med dette kæmpe renovationsarbejde er, at klubben ønsker på sigt at kunne fremvise, en større sammenhængende lokalitet for vedligehold, reparation, drift og servicering af damplokomotiver.

Der blev for nogle år siden opsat en kulkran, og lavet en tilhørende kulgård ved drejeskive, og der arbejdes i øjeblikket med istandsættelse af drejeskive, som er fra 1919. Efter drejeskivens istandsættelse påtænkes at opsætte en vandkran til påfyldning af vand på damplokomotiver.

Hvad omfatter projektet?

1) Kulgård og kulkran er opstillet og renoveret 2000-2010

2) Drejeskive med delmål:

 – Udskiftning af stål – pågåenede 2013 / 2015
 – Sandblæsning og maling – april / maj 2016
 – Opmontering af gangbro, med plader eller træ august / december 2016

3) Vandkran, renovering af fundament, maling, samt opsætning 2017

4) Rensegrav, renovering af fundamenter 2018 (opsmøring og servicering af damplokomtiver nedenfra)

EFTERLAD ET SVAR

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *