Fra Stockholm til Assens
Vi købte i majmåned en båd i Stockholm. Grundet dens størrelse var det håbløst dyrt at få den kørt hjem, så vi besluttede selv at sejle den hjem.
Turen fra det sted den lå ved Stockholm og til Assens Marina hvor båden skulle ligge var omkring 630 sømil svarende til omkring 1170 kilometer. Vi havde 9 dage til projektet. Vi havde regnet med at kunne sejle 8 timer om dagen så der også var tid til at hygge – men vi blev meget klogere.
De første dage i den svenske skærgård gik helt efter planen. jeg havde lavet en rute hjemmefra via Krak til Søs. Intet mindre end 1300 waypoints, var forbundet til en rute.
Den første dag sejlede vi kun 6 timer og fandt den skønneste havn i Nyhamnen, helt efter planen. Næste dag skulle vi så sejle langt, og det blev også til næsten 16 timers sejlads inden vi gik ind for at tanke og overnatte, byen hed Västervik.. Her tankede vi 220 liter diesel til den kostelige pris af 28 svenske kroner pr liter ~6.150 svenske kroner, shit det var dyrt. I den sidste havn var der ikke muligt at shoppe, så selv om vi var trætte, måtte vi ud og handle. da vi kom tilbage kunne vi ikke få landstrøm på båden. Men en venlig mand lånte os et landkabel og så virkede det. Herefter kunne vi ikke få vandhanerne til at virke, pumpen kørte ikke. Heldigvis havde vi fået en bruger manual med til båden og vi fandt ud af hvor pumpen sad. Heldigvis havde vi noget værktøj med og vi fandt ud af filteret i pumpen var stoppet. Vandet vi havde tanket sidst, havde åbenbart ikke været helt rent. Da klokken var 22.00 og vi havde været i gang i 18 timer kunne vi begynde at lave mad. Klokken 23.00 sov vi begge.
Næste morgen stod vi op klokken 04.00 og begyndte at sejle. Det blev kun til knap 5 timers søvn.
Vejrudsigten havde ændret sig markant, så i stedet for 4 m/s hed den pludselig 10 m/s hen på eftermiddagen. De første mange timer gik det helt fantastisk, men så ramte vinden og regnen, så vi måtte efter 8 timer gå i havn igen i Kalmar. Det blæste helt tosset og bølgerne slog ind over båden.
Storm og 36 timers tvungen nødhavn
Næste morgen så det igen nogenlunde fint ud, så vi stævnede ud kl. 04.15. Men vinden tog hurtigt til. Den største udfordring på dette stykke var, der er næsten igen havne, det viste vi heldigvis hjemmefra. Men da vi var så langt nede mod det sydligste landpunkt, var der 4 timers sejlads tilbage og nærmeste havn Stenshamn, lå 3 timer fremme. Vi besluttede at fortsætte. Vinden sagde nu pludselig 18 m/s og skrå ind på båden, Så vi måtte sejle yderligere 1 time ud på åben vand, så vi kunne få bølgerne rent ind på stævnen. Bølgerne var nu så høje, at de ikke længere ramte forruden, men bagruden på kalechen. Jeg tror aldrig jeg har været så skrækslagen i mit liv. Men da vi var tilpas langt ude, kunne vi dreje 90 grader og få vind og bølger ind agter og efter endnu en time i helvede kunne vi gå i nødhavn. Øen Stenshamn må være det mest øde sted i Sverige, har var absolut intet. Heldigvis havde vi masser af mad, så vi kunne klare os nogle dage. men dagen efter blæste det endnu mere, så vi måtte blive på øen i 36 timer. Vi var nu et døgn efter vores tidsplan.
Nå ja, så opdagede vi lige vores luge i stævnen ned til vores send ikke havde været ordentlig lukket, så det par hundrede liter vand, havde forsøgt at lave vores ellers dejlig tørre seng, om til en vandseng. Så vi fandt noget reb og nogle vandslanger vi kunne spænde op mellem sommerhusene, så alt blev tørt igen. Dog var alt rigtig “saltvand klamt” resten af turen.
Absolut Vodka
Vi var blevet advaret mod lumske sær og da vi sejlede ud næsten morgen, var vandet åbenbart så lavt at vi lige uden for havnen ramte et sådant. Det gav et kæmpe bump, jeg flåede hynder af vores soveplads i stævnen, men der var intet sket. Så vi sejlede videre. De første 8 timer gik forrygende, men vi måtte sande, at de mange timer vi havde kæmpet i stormen, havde taget voldsomt meget brændstof. Normalt ligger vi med 1/3 gas og sejler 7-8 knob. Her lå vi med fuld gas og sejlede 5 knob. Så da vi ramte Åhus måtte vi ind og tanke den pisse dyre svenske diesel igen. Her var det lidt billigere så vi slap med 5500 kroner. Da klokken nærmede sig 17.00 besluttede vi at blive i byen. Da vi endelig var i en by og ikke total ødelagte gik vi en tur. Det viste sig Absolut fabrikkerne lå i denne by, ret sjovt at opdage. Hvem kender ikke Absolut Vodka og Pernod. Vi fik igen provianteret og næste morgen stod vi op kl. 04.00 og sejlede videre.
Intet går som planlagt
Igen havde vi forrygende godt vejr fra morgenen af og vi havde planlagt at ramme Trelleborg eller måske Danmark. Vi var nu 2 dage efter den tidsplan vi havde lavet hjemmefra. Det var nu fredag og vi skulle på arbejde om mandagen, vi var nu 3/5 af vejen og der var stadig meget langt hjem. Som sagt vejret var fantastisk og de første 7 timer gik over alt forventning. men så snart det blev middag blæste det voldsomt op igen, det var nu omkring 12 – 14 m/s og efter 3 timers tæsk, gik vi ind i en lille havn der hed Skåre. Der var intet andet end et par huse, en havnemester og et par danske både med dykkere Vi havde heldigvis masser af mad og vin til at dække nerverne, vi var nu meget pressede på tid. En hurtig hovedregning sagde vi havde 220 sømil svarende til 400 kilometer hjem og 2 dage.
Sidst på eftermiddagen lagde vinden sig, men vi turde simpelthen ikke sejle videre da vi kun havde 3 timer til at ramme Trelleborg og derved risikerede vi at skulle sejle den sidste time og gå i havn i mørke.
Næste morgen blæste det en del, men kun 8-9 m/s, det skulle i den grad ændre sig. Vejrudsigten blev være og være som vi kom tættere og tættere på Falsterbo. Det blæste nu 12 m/s og hvad være var, det blæste nord/vest – vi havde håbet på enten vesten eller østen vind over øresund. Så det blev en forbandet træls tur over Øresund med masser af tæsk og vand ind over båden. Da vi ramte Rødvig, måtte vi gå i havn for at få pusten. Det var nu lørdag middag om 40 timer skulle vi begge møde på arbejde. Vi sundede os 1 time. I mens havde vinden nu igen drejet sig, så hen over Faxe bugt, fik vi vinden ind skråt ind på stævnen, så igen var det en meget meget ubehagelig sejlads på 1,5 times tid. Da vi endelig ramte Bøgestrøm og Stegebugt var vi helt færdige. Men tidsplanen var helt i smadder, så enten skulle vi lade båden ligge eller bide tænderne sammen og komme videre. Da vejrudsigten så lige så ringe ud weekenden efter, besluttede vi at sejle videre. Så i 10 -12 m/s kæmpede vi os videre til Vordingborg.
Vordingborg til Assens
Vi ramte Vordingborg ved 18.00 tiden, pænt trætte. Vi havde stadig omkring 110 sømil ~200 kilometer til Assens. Tanken var igen ved at være i bund, men her kunne vi ikke tanke. Jeg havde 2 x 10 liters dunke i båden til reserve. Jeg fik helt de 20 liter diesel på båden, men i 250 liters tanke forslår det ikke ret meget. Så jeg måtte gå 4 gange 1,5 km tur retur til nærmeste tankstation for at få bare lidt diesel på båden. Mine arme var pænt ødelagte bagefter. Dog fik jeg den ene vej et lift af en lokal, desværre den vej med tomme dunke. Men stort tak alligevel.
I mens havde konen lavede lækker aftensmad så var de mange ture til tankstationen snart glemt igen. Næste morgen stod vi op til temmelig meget vind, men vi havde besluttet vi skulle hjem, eller ihvertilfælde forsøge. Så vi stævnede ud klokken 04.00 og de første timer gik også nogenlunde. Vinden havde igen drejet sig, så nu var den ren nord. Hvilket var noget lort da vi næsten skulle stik vest. Så igen var det en rigtig møg tur hen over smålandsfarvandet og mod Langeland. Vinden sagde 12 m/s så vi blev kastet rundt da vi kom ud i Langelandsbæltet.
Omkring middag ramte vi Lohals/Hov allerede godt ødelagte. Vinden var stadig nord, så vi havde den lige i stævnen ned mod Svendborg. Hellere have vinden ret på, end ind fra siden af. Resten af turen mod Assens var pænt hård, da vi havde vinden direkte ind agten for tværs, altså skrå ind bagfra. Det giver en meget urolig sejlads.
Endelig ramte vi Hælnæs og de sidste 1,5 time foregik med vinden ind agter, det er klart at foretrække. Da jeg ikke havde orket at hente mere diesel i Vordingborg, begyndte tankmåleren at blinke for lavt brændstof. Så vi sænkede farten og listede os de sidste 10 sømil til Assens.