Storebæltsforbindelsen er en såkaldt kombineret bro. Det vil sige, at den sammen med tunnelforbindelse, kan håndtere både tog- og trafik med biler og lastbiler.
Havn/Marina,  Historie,  Natur,  Oplevelse,  Strand og sand,  Vandretur,  Vejr og vind

Knudshoved

Knudshoved er Fyns østligste punkt og brohoved for Storebæltsbroen.
I perioden 1957-98 var der bilfærgeforbindelse til Halsskov med tilsluttende motorvej, og siden 1997 har halvøen Knudshoved  været et udgangspunkt for Storebæltsforbindelsen.

Storebæltsforbindelsen er en såkaldt kombineret bro. Det vil sige, at den sammen med tunnelforbindelse, kan håndtere både tog- og trafik med biler og lastbiler.

Jernbanen åbnede 1. juni 1997, og vejforbindelsen åbnede 14. juni 1998.
De samlede byggeomkostninger var 21,4 mia. kr i 1998-kroner. Forbindelsen er cirka 17 km lang

Højde: 254 m
Åbnede: 14. juni 1998
Længde: 6,79 km
Gennemsejlings- højde: 70 m maximalt
Total længde: 6.790 m

Men et imponerende flot bygningsværk er det.

Storebæltsforbindelsen er en såkaldt kombineret bro. Det vil sige, at den sammen med tunnelforbindelse, kan håndtere både tog- og trafik med biler og lastbiler.

Det gamle færgeleje Knudshoved

Turen går forbi stranden og hen til Storebæltsbroen. Det er sindssygt imponerende at stå under broen og høre bilerne drøne forbi lige over hovedet på dig. Turen går videre og over mo det gamle færgeleje. I perioden 1957-98 var der bilfærgeforbindelse til Halsskov med tilsluttende motorvej.

Jeg ved fra min ultra korte “dykker karriere” at der ligger et meget populært skib i havnen. Det er vraget af skibet Henrik Wegner. Vraget er ca. 21 meter langt og ligger på ca. 8 m dybde. Vraget kan dykkes i næsten alt slags vejr, fordi det ligger beskyttet af de 7 meter høje beton sider i færgelejet.

Tilbage 2011 holdt Villy Søvndal sin fantastiske tale, hvor han gav verdens lederne en opsang og bad dem komme ind i klima kampen. Det ser ud til Villy har været forbi den gamle færge havn og leje lidt med maling. Genialt placeret, da det kan ses fra motorvejen.

Mange færgeture har lagt til her igennem tiderne

Knaldstationen & Knudshoved Fyr

Fra havnen gik turen op til Knaldstationen ved Knudshoved Fyn. Det blev brugt til at advare skibs trafikken i tåget vejr. Stationen er en 7 meter høj mast med vippegalge. Knaldstationen fungerede ved at man sprængte dynamit i en kurv i vippegalgen – Derved kom der et knald som signal til skibene. Knaldstationen der idag er kulturarv, er fra 1901 og har ikke været i brug siden 1934.

Knudshoved Fyr er et 12 meter højt, men grundet bakken står det 16 meter over havoverfladen. Det er opført i 1948.

Området vi kigger på fra fyrtårnet hedder Østerø Sø. Det er en meget lavvandet brakvandssø på hele 22,9 hektar. Den har en gennemsnitsdybde på ca. 0,5 m. Østerø Sø udgør den centrale del af Natura 2000-området,

Turen gik videre til Slipshavn, der danner den yderste spids mod Nyborg Fjord ligger Marinehjemmeværnet samt et skanseanlæg fra svenskerkrigene i 1600-tallet. Her var der også godt gang i kitesurferne.

Det er totalt forbudt at tage billeder her, så det udlod jeg naturligvis.

Fra marinestationen gik turen ved an grusvej over til Sct. Knudsgolfbane hvor der var temmelig godt i den, årstiden taget i betragtning. Herfra tilbage til DSB kursuscenter hvor man kan komme under motorvejen og tilbage langs stranden til bilen.

EFTERLAD ET SVAR

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *